Going Dutch - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nathalie Verlinden - WaarBenJij.nu Going Dutch - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nathalie Verlinden - WaarBenJij.nu

Going Dutch

Door: Nath.

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

07 Maart 2011 | Suriname, Paramaribo

Daar zat ik dan, op m’n gehuurde donkerblauwe Batavus met slechtwerkende remmen plots op een driebaansrotonde waar zes auto’s naast elkaar me probeerden in te klemmen. Fietsen in Paramaribo is een ware kamikazeverrichting. Want net als in meer Zuidelijke landen waar het verkeer regelloos rondrijdt, geldt ook hier het recht van de meest agressieve toeteraar en de brutaalste bumperklever. Gewoon je neus tegen de kont van je voorganger aandrukken en een paar keer flink op de claxon slaan om zo voorrang af te dwingen. Wanneer ik mijn collega’s vertel dat ik me tegenwoordig per tweewieler door de stad beweeg, krijg ik bezorgde gezichten, vele Oh’s en Ah’s en vooral de vrouwen slaan hun hand voor de mond, alsof ik ze vertel dat ik gisteren een nestje rasechte Twa Twa-kuikentjes van m’n balkon af heb gekieperd (vogeltjes waarmee men hier zangwedstrijden houdt!). Vooralsnog ben ik niet van de weg gedrukt, ik claim wat extra ruimte aan de linkerkant van de weg aangezien naast het beton vaak een diep gat gaapt, al dan niet vol met regenwater dat geen kant op kan. Lekker trappen, la-la-la-la-la, windje door m’n haren en langs m’n bezwete voorhoofd, vrolijk zwaaien en bellen naar iedereen die me bemoedigend toeknikt (“Je bent zo’n dapper meisje”, “Pas je wel goed op?”) terwijl de boodschappen in felgekleurde tassen aan m’n stuur bungelen. Ik weet niet zo goed of men nu naar me toetert omdat ik blond ben of omdat ik iets stoms doe. Er wordt hier links gereden (in principe) en er zijn veel eenrichtingswegen (in principe), maar als je je hoorn gebruikt en geanimeerd uit je raam gebaart dat je even iets geks gaat doen, mag je best wel een stukje spookrijden en andere weggebruikers afsnijden als dat ervoor zorgt dat je dan sneller op je bestemming bent. Ik probeer me in beginsel maar te houden aan links aanhouden en het laatste stukje naar kantoor tegen het verkeer in omzeilen door over de stoep te knallen. Ja, ik weet het, da’s ook niet de bedoeling, maar het is hier 30 graden en op sommige momenten 95% luchtvochtigheid, omrijden kost me zo’n zes liter kostbare lichaamssappen.

Ik probeer me zo veel mogelijk aan te passen aan de lokale gebruiken, al valt hantering van een velo hier nu niet bepaald onder. Ik wil namelijk niet zo’n Nederlander zijn die stroopwafels meeneemt voor bij de koffie, bij iedere gerecht mayonaise bestelt en in spaghettibandhemdje en hotpants langs de leeglopende moskee na het vrijdagsgebed loopt. Ik heb al gemerkt dat ik zo meer respect afdwing bij de locals dan die honderden Nederlandse stagiaires die halfnaakt “te koop” over straat lopen en zich verzamelen op typisch Nederlandse plekken: de grote Westerse supermarkten, de salsaklasjes, de zwembaden (waar dan weer de Surinaamse jongens klieken), Kentucky Fried Chicken en de eetcafes waar bitterballen en poffertjes op de kaart staan. Tja, Nederlanders hebben hier niet zo’n goede naam.

Ik had me er dus bij neergelegd. Echt! De komende drie maanden geen bruine boterhammen met boter en pure hagelslag meer, geen Jonagoldappels, geen Mona verwenkwark en geen kandijontbijkoek met chocopasta (inderdaad ja, MET chocopasta). In plaats daarvan rijst, bonen, dubieuze vruchten, roti, zoete aardappel en nog meer rijst, zelfs bij het ontbijt. Maar tijdens mijn eerste bezoek aan de lokale supermarkt (de Chinees! Chinezen hebben hier zowat alle winkeltjes overgenomen) heb ik me verbaasd over de pakken Honig-macaroni en Optimel yughurtdrink, de zakken Lays-chips, en de flessen Robijn-wasverzachter. De hele voorraad was van Nederlandse grond, op een paar vakken onderin na waar ze de kurkuma, masala en casavechips hadden verstopt. En hier doet de Surinamer de dagelijkse boodschappen. Ha! Het is dus veroorloofd om een meergranenpastasalade te maken en om Duo Penotti op een bruin bammetje te smeren! Hoewel hier de Lloret-de-Mar-Piet-Friet-constellatie gelukkig uitblijft, blendt de Hollandse keuken hier moeiteloos met de Chinese, Javaanse en Hindoestaanse. Je kunt in vele warungs ook een bordje snert halen (lekker voor als het regent en dus frisjes is, aldus de Surinamers).Hoe smakelijk de creoolse keuken hier ook is, alles wordt zowat geserveerd met rijst en kip en soms komen de witte korrels gewoon mijn neus uit. En wat blijkt (na hierover een boom te hebben opgezet met mevrouw Kakje), patat mét is hier net zo ingeburgerd als nasi goreng en tjap tjoy. Mevrouw Kakje maakt zelf graag curry voor haar lievelingszus en zoontje maar eigenlijk is ze stiekem dol op frikandellen en pindakaas.

Ik zeg: zondag frietdag!


  • 08 Maart 2011 - 15:31

    Plonie:

    Hoi Nathalie,
    Hoe gaat het met je en met je opdracht?
    Leuk om zo'n enthousiast verhaal van je te lezen. Wat een chaos in het verkeer! En wel erg warm en vochtig weer in Suriname.
    Wat het eten betreft, hoef je daar zelfs de nederlandse keuken niet te missen. Je hebt daar wel veel en heerlijk vers fruit, mmmmmmmmmm...


  • 08 Maart 2011 - 21:47

    Kristel:

    Nou zus, ik zou daar niet durven fietsen. Doe je Mevr Kakje de groeten ;) ahah.

    gr xx

  • 10 Maart 2011 - 09:43

    Margot:

    He Aaltje! Da's weer een onwijs lekker-leesbaar verhaal wat je geschreven hebt. Ik zie het allemaal behoorlijk voor me en dat maakt het nog leuker lezen! Je vermaakt je wel zo te lezen, en daar ben ik blij om! Maar dat je zo snel zou omturnen naar de Nederlandse keuken....... Vergeet je niet de lekkere vruchtjes waar ik nu een moord voor zou doen? Hoewel jij jaloers bent om mijn heerlijke Elstar-appeltjes he? Haha. Kan toch niks op tegen een heerlijke Hollandse witlofschotel he? Poep jij maar lekker rijstkorreltjes en boontjes, plopperdeplop in de wc-pot! Ik tel mijn uurtjes af, na vandaag een hele week vakantie en op zoek naar de sneeuw en skilatten in de Franse Alpen. Ik ga ook internationaal, zoals je leest. Jawel, t zal dan wel blijven bij een tarte tartin, beaucoup du vin en darmverstoppende witte stokbroden waar ik mijn gehemelte op naar de .....help. Maar ik heb er zoveel zin in, niet meer normaal. Of ik er aan toe ben? Man, het voelt alsof ik in 2 jaar geen vakantie heb gehad. Dus jij snapt dat ik vanavond me even lekker uit ga leven als ik terug thuis van de baas. XXXjes voor jou! En blijf vooral lekker schrijven, zoals je doet (kun je er geen betaalde column van maken)

  • 10 Maart 2011 - 11:44

    Nath. :

    @Margot: Lekker naar de sneeuw is ook niet verkeerd! Geniet ervan, en van je verstopping ;-) Sinds ik de rijst heb vervangen voor bruin brood en ontbijtkoek heb ik daar geen last meer van! Ik eet iedere dag watermeloen, zo lekker. Waarom eet ik dat in Nederland nooit? Waarschijnlijk omdat ik die pitjes zo'n gedoe vind, maar hier eet ik ze gewoon op! Thnx voor je complimenten en ik ben inderdaad bezig met van mijn blog een betaalde column te maken. Beetje schaven hier en daar en rondsturen maar. Geniet van je welverdiende vakantie, want het is toch alweer twee maanden geleden denk ik dat jullie weg zijn geweest ;-) Kusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Nathalie

Actief sinds 18 Jan. 2011
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 22597

Voorgaande reizen:

15 Februari 2011 - 15 Mei 2011

Het nuttige en het aangename combineren

Landen bezocht: